KONCEPCJA PRACY DYDAKTYCZNO-OPIEKUŃCZEJ
Przedszkola nr 8 z oddziałami integracyjnymi we Wrocławiu
HASŁO PRZEWODNIE „PRZEDSZKOLAK – AKTYWNY, ZDROWY, SZCZĘŚLIWY”
Misja
„Dziecko jest zapowiadającą się zorzą człowieczeństwa, istotą chłonną i ciekawą wielkiego świata ludzi” S. Szuman
„Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym w oparciu o koncepcję H. Gardnera – inteligencje wielorakie”
NASZE PRZEDSZKOLE:
- jest przyjazne dziecku i jego rodzinie,
- promuje zdrowy styl życia,
- stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju wszystkich dzieci,
- kształtuje trwała postawę szacunku dla środowiska naturalnego i dbałości o jego ochronę,
- rozwija poczucie tożsamości z miejscem zamieszkania i własnym regionem,
- traktuje każde dziecko indywidualnie i podmiotowo,
- przygotowuje dzieci do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami.
Program wiodący:
1 | Program wychowania przedszkolnego „Nasze przedszkole” |
|
W naszym przedszkolu realizowane są również programy wspomagające:
Lp. | Tytuł | Autor |
1 | „Wesoły Przedszkolak” – program adaptacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym | Teresa Mielcarek |
2 | Program gimnastyki ogólnorozwojowej dla dzieci w wieku przedszkolnym | Izabela Słowińska |
3 | Program logopedyczny „Diagnoza i badania przesiewowe”, „Profilaktyka” | Beata Gigiel |
4 | Program muzykoterapeutyczny „Z zabawą w świecie muzyki” | Magdalena Dudek |
5 | Program nauczania religii dzieci w wieku przedszkolnym – „Kochamy dobrego Boga. Wprowadzenie w życie religijne” | Monika Hepner |
6 | Program przedszkola promującego zdrowie „Zdrowy Przedszkolak” | Anna Białas, Kamila Malesza |
Priorytetowe kierunki polityki oświatowej na rok 2016/2017:
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
- Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
Priorytetowe cele i zadania do realizacji w roku szkolnym 2016/2017
- Rozwój inteligencji wielorakich u dzieci zgodnie z teorią dr. Howarda Gardnera. Zdobywanie i dzielenie się wiedzą na temat różnych metod pracy z dziećmi, które wspierają jego rozwój, w tym metody edukacji przez ruch D. Dziamskiej.
- Wdrożenie dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym oraz pięciolatków do stosowania elementów oceniania kształtującego.
- Umożliwienie dzieciom wyrażania przeżyć i emocji oraz nauka rozwiązywania konfliktów poprzez stosowanie metod znanych z projektu „Sen Żyrafy”.
- Udział dzieci w Przedszkolnej Nagrodzie Wrocławia, kolejnej edycji WDUSŚ i innych konkursach – poszukiwanie i rozwijanie talentów dzieci, przygotowanie do uzyskania tytułu Przedszkola Odkrywców Talentów.
- Pozyskanie certyfikatu kapituły przy Dolnośląskim Kuratorze Oświaty – Przedszkola Dbającego o Bezpieczeństwo. Utrzymanie standardów Certyfikatu Bezpiecznego Budynku.
- Zmiana w formule obserwacji zajęć w ramach nadzoru pedagogicznego – wprowadzenie tematycznych obserwacji również wybranych fragmentów zajęć.
SPODZIEWANE EFEKTY:
- Nauczyciele wykorzystują wiedzę z diagnozy do planowania pracy w grupie
- Dzieci wykazują zainteresowanie proponowanymi formami pracy
- Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola i wprowadzają w miarę możliwości zdrowy tryb życia
- Dzieci potrafią zastosować wiedzę w praktyce
- Dziecko osiąga sukcesy na miarę swojego rozwoju
DZIAŁANIA PROWADZĄCE DO UZYSKANIA SPODZIEWANYCH EFEKTÓW:
- Organizacja spotkań z rodzicami
- Kształcenie nauczycieli
- Współdziałanie na bazie rodzice-nauczyciel-dzieci
- Nawiązanie współpracy z ważnymi ośrodkami na terenie regionu
- Doposażenie sal w pomoce dydaktyczne, a szczególnie w sprzęt sportowy
- Wykorzystanie zabaw badawczych w celu aktywizacji inteligencji wielorakich
- Wykorzystanie zabaw ruchowych celem osiągnięcia zdrowego i bezpiecznego trybu życia
- Udział dzieci w przeglądach, spotkaniach i prezentacjach twórczych